ROK SZKOLNY 2017/18
Drodzy Rodzice!
Zachęcam Państwa dzieci ,z klas I-III ,do wzięcia udziału
w II edycji projektu „UMIEM PŁYWAĆ”.
Informuję, że liczba miejsc jest ograniczona.
Pierwszy wyjazd odbędzie się 8 marca o godz.12.30
szkolny koordynator – Dorota Fiedor
608 266 916
Chłopcy wywalczyli srebro !
Projekt ” Umiem pływać”
GIMNASTYKA KOREKCYJNA
prowadząca:mgr Dorota Fiedor
KL.I i II PONIEDZIAŁEK 12.45
KL.III PONIEDZIAŁEK 11.45
PRZEDSZKOLAKI GR.STARSZA PONIEDZIAŁEK 8.00
GR.MŁODSZA ŚRODA 9.30
„MAMO, TATO – ĆWICZ RAZEM ZE MNĄ”
Nasze dzieci w wieku szkolnym codziennie dzielnie maszerują z tornistrami, pochylają się nad książkami i… przeciążają kręgosłup. A od tego tylko krok do wad postawy, które potem trzeba korygować latami. Nie pozwól, by do tego doszło. Lekarze przyznają, że większość kłopotów z kręgosłupem i wad postawy u dzieci ma swój początek w wieku szkolnym. Dlatego zwracajmy szczególną uwagę na sylwetkę naszych uczących się pociech.
Ćwiczenia wykonywane raz w tygodniu, w szkole, na gimnastyce korekcyjnej to stanowczo za mało. Dziecko powinno ćwiczyć kilka razy w tygodniu, najlepiej codziennie.
Młodsze dzieci nie powinny ćwiczyć same, tylko pod kontrolą rodziców, gdyż wykonując ćwiczenia w niewłaściwy sposób mogą pogłębić już występującą wadę postawy.
Dziecku ćwicząc razem z rodzicami będzie raźniej, a Wy będziecie czuwać nad prawidłowym wykonywaniem ćwiczeń.
RODZICU OBSERWUJ SWOJE DZIECKO!
Co to jest prawidłowa postawa?
Postawą określamy układ ciała, jaki przybiera człowiek stojąc swobodnie w pozycji pionowej.
W prawidłowej postawie głowa nie powinna być wysunięta do przodu, lecz znajdować się ponad kręgosłupem. Barki również nie są wysunięte do przodu, łopatki przylegają do klatki piersiowej – nie odstają. Wystawanie brzucha nie powinno być zbyt duże. Stopy na dwa, trzy palce odstawione względem siebie, rzepki zwrócone do przodu.
Problem prawidłowej postawy to nie tylko estetyka, to prawidłowy rozwój i zdrowie dziecka. (sprawność układu ruchu, oddychania, krążenia i trawienia)
Co rozumiemy pod pojęciem wada postawy?
Określamy tak, odchylenie od ogólnie przyjętych, podanych cech prawidłowej postawy.
Osią całego ciała jest kręgosłup i dlatego jego ustawienie, i ukształtowanie ma zasadniczy wpływ na prawidłową postawę lub występowanie jej wad.
Przyczyny ich powstawania:
Przewlekłe schorzenia układu oddechowego, krążenia, układu kostno – stawowego
Wady wzroku i słuchu
Złe warunki bytowe i higieniczne (niedożywienie, brak snu, zmęczenie)
Jednostajny tryb życia
Zaburzenia psychiczne
Przyswojenie wadliwego „poczucia postawy”
Płasko – koślawe ustawienie stóp
Wady wrodzone
Krytyczne okresy powstawania wad postawy
W okresie szkolnym należy zwrócić uwagę na dwa krytyczne okresy, kiedy to powstaje najwięcej wad postaw:
1. Wiek 6 -7 lat, związany ze zmianą trybu życia ( kilkugodzinne przebywanie w szkole, w pozycji siedzącej)
2. związany ze „skokiem pokwitaniowym” wiek dzw. 11 – 13 lat. ,chł. 13 – 14 lat.
Intensywny wzrost, zmiana proporcji ciała oraz układu środka ciężkości i brak pokrycia tych zmian siłą mięśni, stwarzają sytuację ,w której pogarsza się już występująca wada postawy .
Okres ten wymaga szczególnej uwagi rodziców na dziecko, dla którego, jest to wiek ostatniej szansy wyrównania istniejących odchyleń .
Etapy korekcji
Dziecko z niewielką wadą postawy nie uświadomi sobie tego stanu, bo nie odczuwa bólu. Dlatego musimy uświadomić dziecko o występującej wadzie postawy oraz negatywnych konsekwencjach grożących w przypadku pozostawienia sprawy własnemu biegowi. Przekonane o tym dziecko, będzie miało aktywny stosunek do procesu korekcyjnego.
Proces ten jest przeważnie długotrwały, dlatego motywacja czynnego udziału dziecka musi być stale, umiejętnie podtrzymywana.
Odpowiednio dobrane ćwiczenia są jednym z czynników oddziaływania korekcyjnego.
Reasumując:
I etap – to uświadomienie dziecku jego defektu i wzbudzenie aktywnego stosunku do jego zwalczania (ćwiczymy …)
II etap – to umiejętność skorygowania postawy, wytworzenia nawyku prawidłowej postawy oraz wykluczenie tego, co złe w postawie. Jest to zadanie trudne ze względu na utrwalenie nieprawidłowego nawyku „garbienia się”. Na tym etapie stosujemy metodę:
– samokontroli wzrokowej – dziecko przyjmuje przy lustrze prawidłową postawę (ustawienie kończyn dolnych, miednicy, brzucha, klatki piersiowej, barków, łopatek i głowy).
Po opanowaniu umiejętności poprawiania postawy metodą wzrokową, przechodzimy do kolejnej metody:
– czucia wewnętrznego tj. po skorygowaniu postawy przed lustrem, polecamy dziecku zamknąć oczy i zapamiętać swój układ ciała, później dokładamy dowolne ruchy kończyn górnych, sprawdzając co pewien czas swoją postawę w lustrze (otwiera i zamyka oczy)
III etap – to wyrobienie zdolności do trwałego utrzymywania skorygowanej postawy (kontrola wzrokowa i czuciowa)
IV etap – to utrwalenie nawyku prawidłowej postawy w różnych warunkach, w czynnościach życia codziennego .
Treść tych etapów zawierają słowa:
WIEDZIEĆ – CHCIEĆ – CZUĆ – UMIEĆ
Rodzicu ,zapamiętaj!
Jednym z głównych czynników zapobiegających wadom postaw na każdym etapie życia Twojego dziecka jest ruch.
ROK SZKOLNY 2016/17
Projekt ” Umiem pływać „
koordynator : Dorota Fiedor
Główne cele projektu:
- upowszechnianie aktywności fizycznej dzieci ,
- nabycie przez dzieci podstawowych umiejętności pływania,
- profilaktyka przeciwdziałania i korygowanie wad postawy,
- efektywne wykorzystanie infrastruktury sportowej (pływalnie),
- wyrównywanie szans w dostępie do infrastruktury sportowej poprzez objęcie projektem w szczególności uczniów, zamieszkałych w miejscowościach, w których nie wybudowano krytej pływalni,
- edukacja w zakresie bezpiecznego korzystania z akwenów wodnych. Upowszechnianie aktywności fizycznej, usportowienie dzieci, popularyzacja sportu, to bardzo istotne i skuteczne elementy procesu edukacji i wychowania młodego pokolenia. W pierwszych latach życia każdego dziecka kształtują się jego cechy psychomotoryczne, a rozpoczęcie szkolnej edukacji jest okresem, w którym procesy te są szczególnie intensywne.
- Warto podkreślić, że pływanie jest postrzegane jako sport najbardziej wszechstronny i bezpieczny, doskonale wpływa na sprawność wszystkich układów anatomicznych człowieka i przyczynia się do podnoszenia ogólnej wydolności organizmu. W sposób szczególny wpływa na ogólny rozwój i sprawność dzieci. Liczne badania wyraźnie wskazują, że „mali pływacy” mają lepszą koordynację ruchową, są bardziej sprawni, wykazują większą odwagą od „niepływających” rówieśników. Wykazano również, że ćwiczenia w wodzie i pływanie to jeden z najskuteczniejszych sposobów zapobiegania i korygowania wad postawy.
- Projekt powszechnej nauki pływania jest propozycją uczestniczenia w dodatkowych zajęciach sportowych dla uczniów, którzy chcą podejmować aktywność fizyczną również poza obowiązkowymi zajęciami wychowania fizycznego. Projekt jest kierowany do dzieci – uczniów klas I-III, bez selekcjonowania na mniej lub bardziej sprawnych czy uzdolnionych ruchowo uczniów.
- Mając ,więc na uwadze powyższe stwierdzenia, po prostu pływajmy!
***********************************
Powiatowe Biegi Przełajowe w Pasłęku
30.09 .16
Złoty medal zdobyła Klaudia Wieczorek z kl. VI
POWIATOWY TURNIEJ PIŁKI NOŻNEJ w Nowakowie
12.04.2016
Eliminacje do WOJEWÓDZKIEGO TURNIEJU
zdobyły tylko dwie drużyny, nam zabrakło kilku bramek…
Naszych chłopców wyróżniały nie tylko pomarańczowe koszulki
sponsorowane przez trenerkę , ale i piękne zachowanie na boisku i poza nim .
Możemy być z nich dumni!
I miejsce – Turniej o Puchar Tuska – 15.09
Rywalizowały zespoły dziewcząt i chłopców klas II-VI z Jegłownika i Gronowa Elbląskiego .
rok szkolny 2014/15
Zajęcia na basenie w Malborku
w ramach projektu unijnego ” Jegłownickiej Akademii Nauki „
******************************************************************************************
Mamy SUPER STRZELCA !
Dnia 14 marca odbyły się zawody strzeleckie na terenie MOSiR w Elblągu, w których
uczestniczyły dzieci i młodzież z woj. warmińsko-mazurskiego, pomorskiego oraz z Kaliningradu.
Karolinka Fiedor w grupie wiekowej dziewcząt 8-11 lat zajęła
3 miejsce zdobywając 91 punktów na 10 oddanych strzałów z karabinu pneumatycznego.
Karolinka uczęszcza na zajęcia strzeleckie i pływackie do Uczniowskiego Klubu Sportowego „ORLIK” w Elblągu.
GRATULUJEMY 🙂
**********************************************
Wyjazd klasy IV z Panią Dorotą Fiedor na zajęcie sportowe w wodzie
ZABAWA NA LODOWISKU
30 grudnia 2014 uczniowie uczestniczący
w zajęciach koła ekologiczno- turystycznego i w zajęciach socjoterapeutycznych
wraz z panią Katarzyną Dziura i Krystyną Mordasiewicz doskonalili jazdę na łyżwach na elbląskim lodowisku .
Niektórzy po raz pierwszy mieli łyżwy na nogach.
Gorące kakao ” ostudziło” emocje po łyżwiarskich wyczynach 🙂
********************************************************************