Nauczyciele prowadzący terapię pedagogiczną w roku szkolnym 2025/2026:
p. Anna Brzóska, p. Izabela Wiącek
Nauczyciele prowadzący terapię ręki w roku szkolnym 2025/2026:
p. Katarzyna Dziura

***
Dyslektyk w domu – porady dla rodziców
1. Zwrócenie uwagi na niepokojące symptomy w wieku wczesnoszkolnym, które mogą świadczyć o ryzyku wystąpienia dysleksji.
2. Kontakt z Poradnią Pedagogiczno–Psychologiczną w celu zdiagnozowania ewentualnej dysleksji rozwojowej.
3. Wczesne podjęcie terapii w poradni służące zniwelowaniu dysfunkcji i braków w procesie przyswajania wiedzy w szkole.
4. Rzetelne, systematyczne, codzienne ćwiczenia wg zaleceń poradni, ponieważ systematyczna praca rodziców z dzieckiem dyslektycznym w domu skutkuje sukcesami dziecka w szkole i jego wyższą samooceną.
5. Prowadzenie zajęć ruchowych na pozór nie mających nic wspólnego z czynnością czytania czy pisania, lecz w istocie bardzo ważnych, gdyż poprawiają koordynację wzrokowo–ruchową i usprawniają połączenia mózgowe, które u dyslektyków pracują inaczej.
6. Umiejętne mobilizowanie dziecka do pracy, rozumienie i docenianie jego wysiłku, pocieszanie i wsparcie w razie niepowodzeń (sukces niejednokrotnie przychodzi po wielu porażkach).
7. Sięgnięcie po odpowiednia literaturę fachową oraz konsultacje z nauczycielem i pedagogiem szkolnym.
8. Sprawdzanie napisanej pracy domowej, ale w żadnym wypadku niewyręczanie dziecka w odrabianiu lekcji.
9. Uświadomienie sobie, że uczeń z dysleksją nie jest dzieckiem chorym umysłowo i nie jest to powód do wstydu, jednakże zaniedbania lub zaniechanie terapii prowadzą do pogłębienia się dysfunkcji dziecka, co skutkuje niepowodzeniami w szkole i w życiu dorosłym.
Dla kogo terapia ręki
Nie podobne oddzielić dwóch rzeczy: głowy i ręki.
Ręka zręczna bez głowy, która nią kieruje,
jest narzędziem ślepym;
głowa bez ręki, która realizuje jej poczynania intelektualne,
jest bezsilna.”
C. Bernard,1865
Terapia Ręki przeznaczona jest dla przedszkolaków i uczniów, którzy:
– przejawiają problemy w czynnościach samoobsługowych (ubieranie, mycie się, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików, itp.);
– mają obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyn górnych;
– mają problemy z koordynacją obu rąk podczas wykonywania czynności manipulacyjnych;
– niechętnie wycinają, malują, lepią z plasteliny, układają przedmioty;
– unikają dotykania nowych przedmiotów, różnych faktur;
– poszukują zbyt mocnego ucisku, np. za mocno zaciskają dłonie na przedmiotach, siadają na swoich dłoniach, za mocno dotykają drugiej osoby;
– wykonują czynności manualne niedbale, szybko lub za wolno.